چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

سهیل امیری: لوچیانو پاواروتی ستاره موسیقی جهان در سن 71 سالگی درگذشت و دنیای موسیقی یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های معاصر اپرا را برای همیشه از دست داد.

به مناسبت مرگ این هنرمند، اپرای وین، پرچم سیاه برافراشت و علاقه‌مندانی که سال‌ها با صدای این خواننده زندگی کرده بودند با حضور در تالارهای مهم اپرا در اروپا از جمله اپرای لندن یاد او را گرامی‌داشتند.

او که در سال 2001 به عنوان پرمخاطب‌ترین خواننده موسیقی کلاسیک جهان شناخته شده بود تابستان امسال به ناراحتی ریوی مبتلا شد و صبح روز پنج‌شنبه 6 سپتامبر در منزلش در نزدیکی شهر مدنا در شمال ایتالیا درگذشت.[پاواروتی درگذشت]

تری روبسون مدیر برنامه‌های پاواروتی نیز با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس از وداع جهان موسیقی با اسطوره اپرا خبر داد. 8 آگوست سال جاری پاواروتی به علت ورم ریه در بیمارستان بستری شد و 25 آگوست از بیمارستان مرخص شد.

 ویژگی‌های اخلاقی ارزشمند او مانند سخاوت و بخشندگی زبان‌زد خاص و عام و زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی عمیق میان هنر و هنردوستان بوده است. اگر چه قصد داشت آخرین سال‌های عمرش را به برگزاری یک تور بزرگ جهانی برای خداحافظی با عرصه موسیقی اختصاص دهد اما به علت ناتوانی ناشی از بیماری تنها توانست به بخشی از بزرگ‌ترین آرزویش در زندگی جامه عمل بپوشاند.

 پزشکان در زمان معاینات پزشکی قبل از تور جهانی متوجه شدند که پاواروتی به سرطان مبتلا شده و با وجود اصرار او برای ادامه برنامه‌ها، کنسرت‌هایی که برای سال 2006 برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد. تا لحظه‌ای که با موسیقی وداع کرد همچنان محبوب علاقمندان بود.

در آخرین اجرایی که در 13 مارس سال 2004 داشت، حضار 15 دقیقه بی‌وقفه او را تشویق کردند و شرکت‌کنندگان در اجرای برنامه به دلیل ادامه پیدا کردن تشویق‌ها 10 بار به روی صحنه بازگشتند. او در این سال‌ها در 379 برنامه شرکت داشته که 357 برنامه به اجرای اپرا اختصاص داشته است.

بیان زیبای او در زبان ایتالیایی و درک بعد احساس واژه‌ها ستودنی است.پس از درگذشت او نیکلای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه اولین سیاستمداری بود که مراتب تأسف خود را اعلام کرد. مراسم خاکسپاری او روز‌شنبه در کلیسای جامع شهر مدنا زادگاه پاواروتی در حالی آغاز شد که قطعه‌ای از پنیس‌انجلیکوس که پاواروتی و پدرش در سال1978 آن را در همین کلیسا اجرا کرده بودند، در کلیسا پخش می‌شد.

در مدح و تحسین این خواننده بزرگ از او به عنوان یکی از بزرگترین خوانندگان دنیا، مظهر و نمادی از موسیقی ایتالیا، انسانی نوع دوست و به ویژه از سوی دختر 4ساله‌اش آلیس، به عنوان یک پدر واقعی یاد شد.

 اگرچه خانواده پاواروتی درخواست کرده بودند که این مراسم به صورت خصوصی برگزار شود اما باتوجه به اینکه بیش از 50هزار نفر از علاقه‌مندان او و سیاستمداران و چهره‌های برجسته در این مراسم شرکت داشتند این مرام بیشتر جنبه رسمی‌پیدا کرده بود. در مراسم تدفین پاواروتی دوستداران او در میدان پیاتزا با دستانی به هم پیوسته به بلندگوهای کلیسا چشم دوخته بودند و در غم از دست دادن او اشک می‌ریختند.

 صدایی که از بلندگوها پخش می‌شد آنقدر طبیعی و واقعی به نظر می‌رسید که انگار همین لحظه پاواروتی روی صحنه ایستاده و این قطعه را اجرا می‌کند. تصویر بزرگی از او بر روی نمایشگر میدان دیده می‌شد. این مراسم به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد.

شرکت‌کنندگان در مراسم دفتری را که زیر گلدان بزرگی از آفتابگردان، گل مورد علاقه لوچیانو پاواروتی، قرار داشت امضا می‌کردند و یادبودهایشان را می‌نوشتند. وزیر امورخارجه ایتالیا نیز باتوجه به درخواست دوستداران پاواروتی قول داد نمونه‌های مشابه این دفتر در سراسر دنیا در اختیار مردم قرار گیرد تا علاقه‌مندان بتوانند یادبودهایشان را در آن ثبت کنند.

 براساس گزارش‌های اعلام شده تا صبح روز‌شنبه 87000کارت یادبود و تسلیت برای این خواننده بزرگ اپرا فرستاده شده بود. کوفی‌عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، بونو رهبر گروه UZ، فرانکو فرچیزیی کارگردان معروف ایتالیایی و استفان لیسنو مسئول خانه اپرای میلان از اشخاص سرشناس بودند که در این مراسم حضور داشتند و ردیف اول حاضران کلیسا نیز همسر سابق پاواروتی و دخترانش و همچنین خواهر او در غم از دست دادن لوچیانو اشک می‌ریختند.

 در آغاز مراسم اعضای تیم فوتبال یوونتوس پرچم ایتالیا را به درون کلیسا بردند و پرچم توسط کشیش ایتالیایی بنتیوکوچی تقدیس شد. هنگامی‌که تابوت برای مراسم تدفین از کلیسا خارج می‌شد هواپیماهای گروه پروازی نیروی هوایی ایتالیا برای ادای احترام برفراز کلیسا در حال پرواز بودند و در مسیر پرواز خود دودهایی به رنگ‌های سفید، سبز و قرمز را که سه رنگ اصلی پرچم ایتالیاست در آسمان برجای می‌گذاشتند.

 حضار نیز برای آخرین‌بار برای او کف می‌زدند و به خاطر همه تلاش‌هایش در طول زندگی او را تحسین می‌کردند. اسطوره اپرا در آرامگاه خانوادگی‌اش در مونتاله را نگونه جایی که اعضای خانواده‌اش در آن دفن هستند، به خاک سپرده شد. رومانوپرودی نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در این مراسم درگذشت پاواروتی را فقدان صدای رسای موسیقی ایتالیا دانست.

 اسقف اعظم نیز با اظهار تأسف از مرگ این هنرمند از او به عنوان اسطوره موسیقی ایتالیا یاد کرد.

منبع: AP

کد خبر 31232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز